Головна » Публікації » Сторінка педагога » Природничники

Конспект уроку, Біологія, 8 клас: Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова та функції

Тема. Значення дихання для існування організму. Система органів дихання, її будова та функції.
Мета: сформувати в учнів поняття про дихання як процес необхідний для життя; установити взаємозв’язок будови і функцій органів дихання; з’ясувати, як змінюється повітря в дихальних шляхах; обґрунтувати необхідність дихання носом; формувати потребу у збереження здоров’я та дотриманні здорового способу життя.
Обладнання: муляжі:  носова порожнина, гортань; інтерактивний комплект.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організація класу до уроку.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Індивідуально (завдання на дошці: записати схему рефлекторної діяльності людини під час вживання їжі)
2.Фронтально (робота з класом)

ІІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу
Робота з епіграфом (Слайд 3)

IV. Оголошення теми уроку.

V. Мотивація навчальної діяльності (обґрунтування навчання Слайд4)
Чому людина може прожити без їжі кілька тижнів, без води – кілька днів, а без кисню – не більше 5 хвилин? 

VI. Робота з новим матеріалом.
1. Яке значення дихання? (Атмосферне повітря не можна побачити або відчути, але без нього людина не може прожити і 5 хвилин. Людина дихає атмосферним повітрям, так як і тварини) (Схема Слайд 5)
Пояснення за слайдом. Верхні дихальні шляхи.
1.Носова порожнина.
2.Носоглотка
3.Гортанна частина глотки.

Пояснення за малюнком.

  • Здоров’я людини: дихати слід лише через ніс. Адже при цьому вдихуване повітря очищається від пилу, зволожується, частково знезаражується, у прохолодну погоду зігрівається, а у спекотну охолоджується. Дихати ротом у холодну пору року часто стає частиною простудних та інших захворювань.
  • Нюхові рецептори – сприймають різні запахи, від їх подразнення виникає рефлекс – чхання.

З носової порожнини  повітря потрапляє в носоглотку, де є мигдалики. Вони слугують захисним бар’єром дихальних шляхів.
З носоглотки повітря потрапляє в глотку, у якій перетинаються дихальні і травні шляхи.

2. Пояснення за слайдом. Нижні дихальні шляхи.
1.Гортань 
2.Трахея
3.Бронхи.

1.Пояснення за муляжом. Будова гортані.
Порожнина гортані вистелена слизовою оболонкою і містить рецептори, які можуть подразнюватись шматочками їжі, різних речовин. Внаслідок запальних процесів виникає захисний рефлекс – кашель.
ЗАПАМЯТАЙТЕ!!! Під час споживання їжі не можна розмовляти, сміятися та робити різні рухи.
Гортань крім проведення повітря бере участь у голосоутворенні (пояснення за слайдом)
ЗАПАМЯТАЙТЕ!!! Перенапруження голосових зв'язок, а також запальні процеси в горлі змінюють голос, який може стати хриплим, глухим. Дуже шкідливо впливає тютюнокуріння, алкоголь.
2. З гортані повітря потрапляє в трахею. (пояснення за слайдом)
3. У верхній частині грудної порожнини трахея розгалужується на два бронхи – правий і лівий (пояснення за слайдом)

Поняття: бронхи, бронхіоли, бронхіальне дерево, альвеоли.
Органи повітряного дихання

Легені (пояснення за слайдом)

Кожна легеня має конусоподібну форму. Звужену верхівку та розширену основу, що прилягає до діафрагми. На внутрішній поверхні обох легень є ворота легені, через які нерви, бронхи та легенева артерія входить в легеню.

  • Легенева плевра складається з двох шарів
  • Плевральна порожнина містить 1-2 мл. рідини, в нормі ніколи не має повітря, а тиск нижчий від атмосферного, це дуже важливо для нормальної роботи легень


VIІ. Закріплення вивченого матеріалу. (за слайдом завдання на відповідність)

VІІІ. Підсумок уроку.
Органи дихання забезпечують газообмін між організмом і зовнішнім середовищем. Процеси дихання поділяються на зовнішнє та внутрішнє дихання. Зовнішнє дихання – це обмін газів між атмосферним повітрям і організмом, а внутрішнє -  обмін газів між кров’ю та тканинами і використання кисню клітинами, у наслідок чого виділяється енергія.

ІX. Домашнє завдання.
Заповнити таблиць, вивчити §13.


 

Категорія: Природничники | Додав: Olya (25.01.2018)
Переглядів: 1468 | Рейтинг: 5.0/2